Sisällöntuotanto

Sisällöntuotannossa tärkein tulee heti alussa: sisältö. Paras sisältö on asiakasta informoivaa, palvelevaa, innostavaa ja yrityksen tyyliin sopivaa.

Sisältö valitun kanavan mukaan

Nettisivut, blogit, somepostaukset, artikkelit, tiedotteet tai toimitusjohtajan puhe asiakastilaisuudessa – kaikissa tulisi ottaa huomioon kohderyhmät, kunkin viestin tavoite, yrityksen linja ja strategia sekä kanava, mitä kautta viesti välitetään. Samalla tarkistetaan mitä ajankohtaista maailmassa ja yrityksen viiteryhmissä on tapahtumassa, sekä solmitaan pilkut, pisteet ja punainen lanka paikoilleen.

Oli väline mikä tahansa, etulyöntiasemassa on se, jonka viestissä on substanssia ja esitystapa vetoaa lukijaan tai kuulijaan.

Rakenne ratkaisee

Arkisissakin viestintätilanteissa ollaan helposti monimutkaisen viestintäpalapelin äärellä jolloin kokonaiskuva helposti hämärtyy ja hukutaan yksityiskohtiin.

Tarvitaan tiukkaa rajausta aiheeseen ja esityksen rakenteeseen, jotta olennainen pysyy esillä.

Vaatteet henkariin, esitys rakenteeseen

Seminaariesitys, tiedotustilaisuus, vaikuttamaan pyrkivä puhe, somepostaus, blogi – kaikilla on oma rakenne. Rakenne on kuin vaatepuu, johon kuhunkin tilaisuuteen sopiva vaate ripustetaan niin, että se sekä toimii että näyttää edustavalta ja persoonalliselta.

Tarinoiden lumo ei väisty.

Tarinoita suositaan yhä enemmän myös yritysviestinnässä ja niillä onkin oma paikkansa.
Samaan aikaan kasvaa vaatimus aitoudesta.

Päälleliimatut kuvapankkikuvat halutaan korvata aidoilla, Instafeedissä uskalletaan näyttää hassuja back end-sattumuksia ja autenttisuutta paitsi hyväksytään, myös odotetaan.

Niin on tarinoidenkin laita, ei keksitä jotain, mitä ei ole olemassa, vaan rakennetaan sen päälle, mitä yrityksessä jo on.

Sillä usko tai älä, sinunkin yritykselläsi on jo tarina ja tarinalla sielu. Se täytyy vain kaivella esiin.

Aito tarina päihittää velmunkin keksityn

Sisältö­strategia

Kun kanavia on monia,
tärkeää on myös viestinnän
kokonaisuuden suunnittelu.

Suunnitelmallinen strategia
ja eri medioiden erityisominaisuudet huomioonottava sisältö moninkertaistavat
viestinnän tehon.

SEO -sisällön­tuotanto

Sisällöntuottajan on pidettävä mielessä vastaanottajan lisäksi myös hakukoneet. Osaltaan SEOn lainalaisuudet hyödyntävät ketä tahansa lukijaa, koska Googlen algoritmit suosivat aitoa sisältöä ja hyvin tehtyä tekstiä. Siis ihan samoja asioita mitä lukijakin arvostaa. Sisältöä ei siis kirjoiteta automaatille, vaan lukijalle. Hakukone otetaan huomioon siinä vaiheessa, kun suunnitellaan sivujen rakenne, valitaan olennaiset avainsanat, optimoidaan niiden määrä sekä sijoittelu sisällöissä ja säädetään otsikot vastaamaan toivottuja hakuosumia.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto nostaa
kotisivujen sijoituksia hakutuloksissa ja
kasvattaa orgaanisten kävijöiden määrää.

Viestinnän vuosikello kaveriksi

Kun kanavia on monia,
tärkeää on myös viestinnän
kokonaisuuden suunnittelu.

Suunnitelmallinen strategia
ja eri medioiden erityisominaisuudet huomioonottava sisältö moninkertaistavat
viestinnän tehon.